|

نقد و بررسی کتاب Beyond Order: 12 More Rules for Life

خرید کتاب Beyond Order: 12 More Rules for Life

قبل از اینکه به نقد و بررسی کتاب Beyond Order: 12 More Rules for Life بپردازیم این سوال را از شما می پرسیم : آیا تا به حال برای شما پیش آمده است که احساس کنید زیادی از مغزتان برای کنترل همه چیز کار می‌کشید؟ انگار اتفاق‌ های زیادی خارج از حیطه تسلط شما دارند اتفاق می‌افتند و نمی‌توانید برای آن‌ها ترتیب و نظم خاصی مشخص کنید.
شاید حتی برای مدتی بتوانید قالبی برای حفظ نظم داشته باشید، اما آن هم برای طولانی مدت دوام نمی‌آورد. گرچه از طرفی هم می‌دانید که نمی‌شود با هرج و مرج و بدون نظم زندگی کرد.

اگر فکر می کنید شما هم با این مشکلات دسته و پنجه نرم می کنید پیشنهاد ما خرید نسخه اورجینال کتاب Beyond Order از اینجاپلاس است. چون کتاب Beyond Order: 12 More Rules for Life با عنوان فارسی «فراتر از نظم: ۱۲ قانون دیگر برای زندگی» به نوعی نسخه کامل تر کتاب بسیار موفق و پرفروش ۱۲ قانون برای زندگی است و میی تواند راهنمایی عالی برای آرام کردن افکارتان باشد. تهیه کتاب

هر دو کتاب در دسته کتاب‌های خودیاری قرار می‌گیرند. همچنین باید توجه کنید که نویسنده این دو کتاب جردن بی. پترسون یک پروفسور روانشناس بوده و تمام سخنان او در این کتاب‌ها بر پایه علم روانشناسی است.
او در این کتاب ۱۲ قانون را مطرح می‌کند که با اجرای آن‌ها می‌توانید رنج‌ و درد زندگی را راحت‌تر بپذیرید و یاد بگیرید با زندگی خود چگونه کنار بیایید، بدون این‌که از کنترل همه‌ چیز احساس خفگی کنید.

 

توضیحات Jordan B. Peterson در مورد کتاب

 

 

 

خلاصه کتاب Beyond Order

کتاب Beyond Order: 12 More Rules for Life دنباله‌ کتاب موفق و پرفروش «۱۲ قانون» بوده و ترجمه تیتر کتاب «۱۲ قانون بیشتر برای زندگی» است. نویسنده این سری کتاب‌ها روانشناس بالینی و استاد برجسته دانشگاه هاروارد و تورنتو، جردن بی پترسون. است. او در اثر اول کوشیده بود تا نظم را بر هرج و مرج زندگی خود چیره کند.

وی در جلد دوم این کتاب قصد داشته است تا ۱۲ راهکار دیگر ارائه دهد تا بتوانیم با تکیه بر آن‌ها از دست نیاز درونی وسواس‌‌ وار خود به ایجاد نظم در تمام جنبه‌های زندگی نجات پیدا کنیم.
اگر شما هم می‌خواهید کمی از دست صدای درون مغزتان راحت شوید، خرید کتاب Beyond Order را از اینجاپلاس توصیه می‌کنیم.

 

استبداد درونی نقطه سقوط انسانیت

پترسون در این کتاب به مفهوم استبداد درونی می‌پردازد. طبق گفته‌های او امروزه اراده انسان روی تمامی ابعاد زندگی او از روابط عاطفی گرفته تا ساختارهای اجتماعی، سایه افکنده است. نفوذ اراده در تمام جنبه‌های زندگی انسان باعث می‌شود که او فکر کند قادر مطلق است و هیچ خطایی از سمت او سر نمی‌زند. اما این تفکر دقیقا نقطه‌ سقوط انسانیت است.

زیرا اگر انسان نپذیرد که ممکن است نظر او اشتباه باشد، راه نظرات جدید و ایده‌های ناب را بر خود می‌بندد و اگر نسبت به ایده‌های جدید نفوذناپذیر شود، راه رشد را برای خود مسدود می‌کند. از همه مهم‌تر احساس دیگران را جدی نمی‌گیریم و توانایی همدردی خود را از دست می‌دهیم. شاید برایتان چنین چیزی بی‌اهمیت باشد و این ویژگی‌ها را فقط در افرادی مثل هیتلر ببینید، ولی نویسنده اعتقاد دارد که بهتر است به دیکتاتور درون خود هم نگاهی بیندازید و رشد او را متوقف کنید.

خرید کتاب Beyond Order: 12 More Rules for Life

نقش غریزه برای بقا

همچنین با مطالعه کتاب انگلیسی فراتر از نظم و مطالعه آن یاد می‌گیرید که غریزه خود را جدی بگیرید و گاهی به آن اتکا کنید. فراموش نکنید که ما بازمانده اجدادی هستیم که با غریزه خود توانستند بقا بیابند. پس امیال فطری ما جوابشان را پس داده‌اند. جردن بی‌پترسون در کتاب Beyond Order: 12 More Rules for Life به ما می‌آموزد که چگونه به غریزه خود برای یافتن معنا و هدف تکیه کنید. به‌ویژه زمانی که احساس ناتوانی می‌کنید.

او در این اثر عنوان می‌کند با این‌که هرج و مرج بیش از حد باعث اضطراب و احساس بی‌ثباتی درون ما می‌شود، اما تلاش بیش از حد برای ایجاد نظم، نیروی شما برای زندگی را تحلیل می‌برد و نتیجه آن افسردگی است.
پس بهتر است برای حفظ سلامت روان خود برای تعادل داشتن تلاش کنیم. این تلاش با گام برداشتن در مسیر سلامت روان، قدرتی دو چندان پیدا می‌کند.

 

نظرات خوانندگان کتاب Beyond Order

در ادامه نظر برخی از معتبرترین منتقدان کتاب را راجع به این اثر می‌خوانیم:

اکنون در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که بسیاری از افراد چه جوان و چه پیر، احساس می‌کنند راه را گم کرده‌اند. آقای پترسون از نگرشی می‌گوید که به ما کمک می‌‌کند تا مسیر صحیح را پیدا کنیم. البته این نگرش لزوما صحیح یا تایید شده نیست اما به شدت عملی و برای یافتن مسیر درستی است که به شما می‌گوید: زندگی شما برای خود معنایی دارد. پگی نونان، وال استریت ژورنال

جردن پترسون به دلیل هوش باورنکردنی و بینش عاطفی خود، در همه جا مورد احترام و با ابهت است. دیو روبین، مجری گزارش روبین و نویسنده کتاب Don’t Burn This Book

روش پترسون برای آموزش، روشی خشن اما ایده‌آل‌گرایانه است. او کوشش می‌کند به میلیون‌ها جوان این نسل راهی را نشان بدهد که مانند پادزهری برای فضای متناقض تنبیه و تشویقی که در آن بزرگ شدند، عمل می‌کند.دیوید بروکس، نیویورک تایمز

نقد کتاب Beyond Order: 12 More Rules for Life

باید گفت که کتاب «کتاب Beyond Order: 12 More Rules for Life» تقریبا همان مسیر جلد قبلی خود (۱۲ قانون زندگی) را طی می‌کند. اما این بار پترسون از جملات سنگین‌تری استفاده کرده است و استدلال‌های او را بدون شک بهتر می‌توانیم درک کنیم. هر دو کتاب شور و هیجان خوبی در خود دارند. انگار که نویسنده قصد دارد به نیچه ادای دین کند. در «فراتر از نظم» دائما با این سوالات مواجه می‌شویم: «چه کسی هستی یا چه کسی می‌توانی باشی؟»

معمولا در پاسخ می‌خوانیم: «جزئی از نیروی ابدی که همیشه در حال مبارزه با ناشناخته‌ها است. جزئی که با هرج و مرج مواجه می‌شود و آن را به نظم در می‌آورد.»

کتاب Beyond Order: 12 More Rules for Life

تفاوت کتاب جدید با کتاب قبلی پترسون

در کتاب قبلی به دلیل علاقه نویسنده از مفاهیم قدیمی اخلاقی، تفسیرهای زیادی از کتاب مقدس مسیحیان آمده بود. این موضوع باعث شد که منتقدان جردن پترسون را یک بشارت دهنده دینی بدانند.
اما در کتاب دوم نویسنده از هر داستانی که مفهومی اخلاقی در آن پیدا شود، استفاده کرده است. حتی از داستان پوکوهانتس دیزنی!

اگر پترسون یک منتقد ادبی خوبی نباشد، به جرات می‌توان گفت که یک روانشناس بالینی بی‌نظیر خواهد بود. یکی از قوی‌ترین استدلال‌های او این است که علم روان درمانی همان اشتباهات اساسی کاشفان خود را تکرار می‌کند.
به‌عبارت دیگر این علم در داستان زندگی خصوصی مردم به دنبال راه حل مشکلاتی می‌گردد که روابط پیچیده اجتماعی دنیای بیرون، علت شکل‌گیری آن‌ها هستند.

او می‌نویسد: «فروید و یونگ آنقدر درگیر روان درونی و مستقل انسان‌ها شدند که نقش جامعه در حفظ سلامت روان را فراموش کردند.» اگر بخواهیم با دیدگاهی مثبت به قضیه نگاه کنیم، پترسون در تلاش است تا با قوانین خود مردم را در جایگاهی اجتماعی قرار دهد و سیستم و ساختاری را که در جامعه حکم فرما است، به آن‌ها بشناساند.

اما به جای این‌که سیستم را تخریب کند، خوانندگان را تشویق می‌کند تا موقعیتی درست و کاربردی در این جامعه برای خود بیابند. یک فلسفه کاملا محافظه‌کارانه که نویسنده آن را در قالبی ویژه و گاهی غیرمتعارف بیان می‌کند. اما مشکل از جایی شروع می‌شود که منتقدان، این سخنان منطقی او را به موعظه‌های کتاب مقدس تشبیه می‌کنند.

یکی از قوانین پترسون این است: «به دنبال معنا باش؛ نه مصلحت». شاید پترسون ناجی انسانیت نباشد اما صدای شیطانی هم که برخی از منتقدان توصیف می‌کنند، لایق او نیست.
خوانندگانی که تفکر انتقادی دارند بهتر می‌توانند در این مورد داوری کنند. زیرا این نقد نیز عاری از نقص نیست.

دیدگاهتان را بنویسید